Träningsmusik

Det här med träningsmusik är ett faschinerande fenomen. Jag älskar att ha musik i öronen då jag tränar, det gör det hela så mycket roligare. Igår på SH'BAM så shufflade hela rummet omkring till Part rock anthem, och struttade omkring till Sexy and I know it. Alltid lika roligt att ta ut svängarna till en låt man gillar. 
 
Just det där ordet tror jag är viktigt. Gillar. Jag tror att det är mycket svårt att komma upp med en träningslåt som alla gillar, och jag håller fast vid att den bästa träningsmusiken är något som får DIG PERSONLIGEN att ge gärnet. Kanske vill man ha en tung ilsken låt som får en att bita ihop och köra på ordentligt. Kanske ska det vara en glad låt som får dig sprallig och hoppig. Kanske en låt med favoritbandet.
 
Naturligtvis finns det forskning och liknande kring detta fenomen. Där är beatet i låten otroligt viktig. Ska du springa eller cykla vill man ha en låt med snabbt beat, men ska du lyfta skivstång till musik vill du snarare ha ett lågt beat. Ska du dansa vill du ha en låt i ett beat där du hinner röra dig och ta ut rörelserna, men det får inte få för långsamt, pulsen ska ju upp också. 
 
Då jag i grund och botten är ett riktigt metalhead så lyssnar jag gärna på lite tyngre låtar då jag tränar, men givetvis har även jag undantag. Party rock anthem och Sexy and I know it har jag redan nämnt. Även om jag inte lyssnar på de privat är de låtar som man kan utan och innan, och det är lätt att dansa loss till dem. 
 
Även Darins Nobody knows gillar jag. Särskillt till spinning. Beatet är bra och man kan riktigt höra tempot och intervallerna i skiftningarna mellan vers och refräng. 
  
Hör ni?
 
Till bodypump och liknande är detta favoriten. Eat some more av Alice Cooper. Så skönt lugnt beat, och härligt rivig tung musik.
 
Mmm. Bra till långsamma bodypumpövningar. Kanske en tung benlåt?
 
Annars har jag några favoritlåtar jag gärna har i öronen då jag tränar överlag. Några smakprov kommer här nedan:
 
Toppenlåt att springa/spinna till. 
 
 
Även denna gillar jag att springa till.
 
 
Skönaste gymlåten någonsin.
 
Mmm, nu ska jag fortsätta med plugget. :) Ha en toppendag!

Kommentarer
Postat av: K

Jag håller med! Skulle aldrig kunna träna utan musik. Fatta att vara ute och springa och bara göra ditt flås...
Jag har en spellista på iPhonen som jag alltid har när jag tränar - den måste dock göras om nu. Bl.a. 5 låtar från "Party Rock"-albumet :)

Svar: Haha, ja, musik är verkligen otroligt viktigt vid träning. :) Hade inte heller kunnat träna utan det. Ja, party rock-albumet är perfekt för träning, haha. Genialiskt, på sitt sätt.
Emma Löfgren

2012-08-29 @ 07:00:53
URL: http://Dentuffavagentillbaka.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0