Träningsschema

Tänkte dela med mig av ett litet tips, som jag fått via min utbildning och jobb. För ett träningsschema veckovis. Inte ett sådant du fyller i i förhand, utan som en slags utvärdering efter varje pass. Då detta schema innefattar känslor, ansträngning, tid, aktivitet och ett fält för anteckningar (skador, mens, väder etc) är det ganska heltäckande. 
 
 
 
Här ser ni ett upplägg, som naturligtvis går att anpassa efter varje person. VIll man vara ännu mer nogrann kan man dela in i förmiddags- och eftermiddagspass också. Då jag mest tränar på eftermiddagen kände jag inte att detta var nödvändigt, utan jag skriver det i anteckningar istället.

Detta schema gör att man blir mer medveten om hur man tränar, och hur det käns. Ta skattningsskalan, här har jag valt Borgs CR 10 (googla för mer info, eller be mig berätta). Igår så kom jag upp till en 5:a. Jag hade gärna velat nå en 6:a, men då jag kände mig seg så lyckades jag inte. Däremot var jag trött efteråt. 
 
Känslodelen betecknas med en smily.
:) = bra
:| = varken bra eller dåligt
:( = dåligt
Enkelt att förstå och snabbt att skriva ner. 
 
Dessa scheman är verkligen nyttiga att ha. Om inte annat för att du har svart på vitt hur mycket du tränat, och bara det i sig är en superbra motivation. Jag gjorde ett nytt schema igår, så än så länge är bara måndagen ifylld. :)
 
Detta schema är ett bra komplement till träningsdagbok. Mitt schema hänger i köket där jag ofta ser den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0