Löksoppa + vikt

Vikt: 75 kg
Yey, jag lyckas faktiskt denna gång att inte gå upp eller pendla så mycket. 9 kg borta sedan augusti. Känns som jag kommer lyckas att få bort totalt 10 kg till jul. :)
 
Nåja, jag har tenta idag, eller snarare en praktiskt examination som testledare för åstrandstestet. Ska bli kul faktiskt! Smått nervös, men det blir nog bra. Laddar upp med löksoppa till lunch. Den står på spisen nu och ska få puttra ett tag, men den är redan god. Och nyttig. :)
 
Du behöver:
4 gula lökar
2 vitlöksklyftor
Fransk senap
Sambal oelek
1,5 tärningar hönsbuljong
Vatten
Ingefära
Vitpeppar
Smör eller olja
Socker/agavesirap/sötningsmedel
 
Gör såhär:
Grovhacka löken och fräs mjuk i smör/olja. Skiva vitlöken tunnt och höll i, låt fräsa med ett tag. Klicka i senap, knappt en matsked, och en liten klick sambal. Rör om så allt blandar sig. Häll i vatten tills lagom konsistens och smula i buljontärniningarna. Snör i lite socker eller annat sött för att balansera upp smakerna. I med lite vitpeppar och mald torkad ingefära och rör runt. Låt puttra tills det smakar bra och klart. 
 
Gott, nyttigt och enkelt att göra. Billigt också. :) Av detta får jag nog 4 portioner. Hela satsen soppa innehåller under 500 kcal, vilket betyder att det blir ett rätt lite kcal per portion. 
 
Jag kommer servera min soppa med lite ismulad ädelost. 
 
Kram på er och ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0