Matlagning - kött

Jaa, alltså jag vet inte om jag nämnt detta, men jag är nästan sjukligt intresserad av matlagning och allt som hör till. Inte sötsaker i sig, utan riktig redig mat. I och med att jag börjar hitta tillbaka till mig själv (är ju i en slags mental svacka just nu, som jag nämnt ett par gånger) så lär det även dyka upp fler inlägg om mat. :)
 
Nu till ett intressant ämne: kött. Vad är bästa sättet att tillaga det på? Hur gör ni? Vad är era bästa knep för att få till en riktigt bra blodig bit?
 
Några av mina bästa tips är naturligtvis att låta köttet vila ordentligt efter tillagningen. Skillnaden blir enorm. Om jag endast tillagar köttet i en stekpanna så brukar jag även göra det i en het panna och sedan vända köttet ofta, upp till 4 gånger i minuten. Då får den en fin yta av hettan, men hinner inte bli torrt inuti. Jag brukar även använda en termometer för att se till att det blir rätt blodighet i köttet. Och en rejäl tjock marmorerad bit är fasiken livsviktigt. ;)
 
Tillagar jag köttet i ugn är det naturligtvis termometer som gäller. En del bryner innan och en del efter, hur gör ni? Jag brukar bryna snabbt snabbt i het panna innan. 
 
Innan jag tillagar köttet så brukar det få stå i kylskåp på ett galler ett tag, över natten eller längre. Sedan några timmar på diskbänken så det hinner få en bra rumstemperatur. 
 
Har jag en riktigt bra bit kött så marinerar jag den aldrig, jag vill ha kvar den goda köttsmaken. Istället kan jag droppa på lite japansk soja och smeta på fransk senap under stekningen. Gott! Är det en riktigt fin köttbit åker flaskan med cognac fram. Då avslutas stekningen med en härlig flambering innan köttbitarna plockas bort. Därefter är det bara att plocka fram grädden och fixa ihop den godaste gognacsåsen du kan åstadkomma. ;)
 
Annars så är favoriten långkok. Ett exempel på detta, som även passar bra inför julen, är de perfekta revbensspjällen.
 
Jag använder alltid tjocka revbensspjäll med mycket kött på. De får puttra i en god god buljong i flera timmar, tills köttet typ faller isär. Jag plockar ur spjällen från pannan och låter de kallna på diskbänken. Därefter åker de ner i en påse/burk med en riktigt kraftig marinad (ex. japansk soja, fransk senap, tomatpuré, vinäger, honung, kryddor och örter, ibland även lite öl). Jag låter spjällen stå länge i marinad, minst över natten, innan de tillagas i ugn precis innan de ska ätas. Då har man riktigt riktigt möra och smakstarka spjäll, och slipper oroa sig för sega köttbitar som man får slita av benen med all kraft man kan åstadkomma. De är alltid en favorit på våra julbord, och är nog den enda rätten det aldrig blir kvar rester av. 
 
Jag kommer nog droppa lite av mina julbordsfavoriter jag gör allt eftersom. Den mesta av julmaten går ju dessutom enkelt att anpassa till en nyttigare variant, och det hejar vi för!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0