Omelettmuffins

Ja, tänkte dela av mig av ett jättelätt och mysigt (och nyttigt!) recept på ett mellanmål. Omelettmuffins för att vara exakt. Det går att fylla hur man vill, men jag skriver upp vad jag hade i idag. Annars brukar jag variera med allt från parmaskinka och färska örter till ost och grillkrydda. ;)
 
Du behöver:
  • 1 ägg
  • ½ msk iskallt vatten
  • Lite ketchup eller valfri tomatbaserad sås
  • Ost (jag slängde i lite smulad fetaost, lite river parmesan och lite whiskey hårdost
  • Grillkrydda med smak av honung
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 200 grader och ta fram muffinsformar. Placera formarna i en muffinsplåt eller använd dubbla formar för att de inte ska rinna ut. 
  2. Knäck ägget i en bunke och vispa med elvisp ett tag tills ett fint fluffskum har bildat. 
  3. I med lite vatten och ketchup!
  4. Smula i fetan, och hårdosten och riv ner parmesan. 
  5. I med grillkryddan!
  6. Rör försiktigt ihop ingredienserna.
  7. Fyll formarna knappt till hälften, för mig räkte smeten till 6 muffins. 
  8. In i ugnen i ca 20 minuter, eller tills omelettmuffinsen stelnat. Kan ta kortare, kan ta längre, det beror på ugn. Men de ska inte vara i för länge, då blir de inte sådär fluffigt krämiga. :)
  9. Njut av de helst varma, men gärna kalla också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0