Att inleda dagen

Sitter framför datorn (Nähä?) med en kaffekopp i handen. Försöker fortfarande lära mig hur jag ska dosera min presso, men det blir bättre. :) Gott! Inget socker i heller, bara kaffe och lättmjölk. Hunden gnager på ett gammalt koppel på hallmattan, och lillebror sover fortfarande. Jag har redan varit vaken en timme, sedan 05,45. DEssutom sov jag rätt dåligt i natt, så jag kände att kaffe behövdes.
 
Frukosten har bestått av:
  • 1 mugg kaffe med lättmjölk
  • 1 skiva grovt bröd med becell och ost
  • 1 glas vatten + C-vit + värktablett
  • 1 mandarin
Tänkte äta gröt, men det var alldeles för mäktigt just nu kände jag. Och värktabletter tillhör inte min vanliga frukost, men en liten migrän kommer sig smygandes, så kände för att liksom.... Ja... Försöka stoppa den. ;)
 
En riktigt stor redovisning på skolan idag, sedan racerplugg. Hem till lillebror och köpa med mig middag, och sedan laga lunch. Morotssoppa. Mmmmhm. Ikväll blir det dans, om inte migränen har slagit till. Hoppas inte. 
 
Ja, vad jag tänkte skriva om var detta med frukost, eller frulle som vi kallar det här hemma. Hur startar ni dagen? Jag får liksom tvinga i mig frukosten då jag inte alls är hungrig. Men jag vet att jag behöver det och att det är dagens viktigaste mål-ish. Dessutom VILL jag tycka att det är gott. 
 
Har ni något knep för att öka sugetefter frukost? Jag är rätt känslig och mår illa om jag är för hungrig under natten, så att ta bort sista målet går inte. Det enda som hjälper för mig är att sova tidigt, gå upp tidigt, ta en morgonpromenad med hunden och sedan äta. Ta ordentligt med tid, gärna tända ett ljus. De skönaste tofflorna och en filt framför morgonTV eller en bok/tidning. Tyvärr är jag alldeles för dålig på detta. Jag ska införa det som tradition att mysa med mig själv vid frukosten. Liksom ta vara på tiden innan det blivit ljust ute. En deal med mig själv att försöka njuta lite extra. :) Bryta dåliga vanor. För äter inte jag någon frukost blir jag inte hungrig under dagen. Jag kan ånga på till klockan 18,00 innan jag tillslut får i mig något, för att jag helt enkelt glömt bort. Humöret är på topp, men det är en väldigt trött och yr tjej som stupar i säng då. Då finns inte heller ork till att laga nyttigt. Dålig cirkel. Som tur är var det länge sedan det hände sist. :) 
 
På veckans matschema står blandannat:
  • Morotssoppa som räcker till en hel radda med luncher. Jäkligt gott är det dessutom! Slänger ut bild och recept ikväll. 
  • Grov pasta/couscous/zucchini med tomatsås. Lillebror får pasta, jag steker upp zucchini!!
  • Kålsalladen
  • Sushi
  • Leverbiff
  • Hel kyckling i ugn
Allt detta skulle jag kunna köpa för 130 spänn, exklusive sushin.  Och då har jag redan hemma lite av det jag räknade in i priset. Morotssoppan räcker till tre luncher, kycklingen till en, leverbiff till en, pasta till en. Leverbiff blir en middag, kyckling en middag, pasta en middag, sushi en middag och kålsallad en middag. Jag har alltså 6 luncher och 5 middagar för typ 130 spänn. Dubbla portioner. What? Tur att jag har förfinat mina förmågor att hitta billigaste tillfällerna/produkterna/maträtterna sedan jag precis fyllt 16 och flyttade hemifrån. ;)
 
Denna månads mattema blir gott och BILLIGT. Jag måste nämligen ha en ny telefon, så varje krona som kan sparas är toppen! :)
 
Tidigare frukostar. Hittar ni något tema? ;)
 
 
 
 
 
Knäckebröd är min grej! SJUKT GOTT. Och nyttigt. 
 
Jag vill bar avsluta med att säga HA EN BRA DAG och kram!
Mat. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0