För att spinna vidare...

... på det förra inlägget om rotfrukter så sitte rjag och funderar på att planera om veckans matlista. Jag har med rätt mycket rotfrukter, men nu blev jag så himla sugen då det var så billigt i affären. Bäst att ladda upp ordentligt med en massa goda rötter i kylskåpet, inför sämre tider liksom. ;)
 
Tänk vad gott med rödbetsbiffar, morotssoppa, ugnsrostad palsternacka, fransk löksoppa och stekt vitkål. Aaah, jag kan knappt vänta, jag vill bara sätta igång nu. :) Bara en riktigt mustig gryta till som fattas. Kanske har ICA något extrapris på kött? Värt att kolla iallafall. 
 
En av mina favorithöstgrytor ser ut ungefär såhär (jag höftar och improviserar): ett gott nötkött, lök, timjan, fond/buljong (helst hemmagjord), liite fransk senap, ev kryddor (ev någon dutt soja, brukar dock inte behövas då man använder bacon), rödvin, bacon och champinjoner. Löt grytan med köttet puttra i några timmar så köttet blir riktigt riktigt mört. He i tillbehören eftersom och servera med ugnsrostade rotfrukter. 
 
Idag tror jag det blir en rotfruktasgratäng ändå, gjorde ingen igårkväll. Jag tänker mig lite potatis, lök. morot och palsternacka. Dessutom hittade jag en milda ost i kylskåpet som ska få pröva åka med. Spännande! Jag uppdaterar naturligtvis med reslutat. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0