Biceps

Hellu!
 
Vad har ni för er idag? Själv har jag precis byggt en hage till kaninen, så han kan hoppa löst hela tiden utan att bli störd av hunden som vill leka hela tiden. ;) Min fina lilla kanin, han är rätt skön.
 
Nå, vi testade typ vridmoment och styrkeprofiler idag, bicepscurl. Det krävs en del uträkningar för att få till det hela med krafter etc, beroende på vilken vinkel man har på armen. Nå, även om jag inte kunde testa statisk max så prövade jag lite iallafall att göra en styrkeprofil. 
 
En styrkeprofil på bicepscurl kan exempelvis vara ett test att hålla en maxvikt statiskt i olika vinklar, exempelvis 10 kg i 90 grader vinkel på armbågsleden. 
 
Jag testade bara ett fåtal vikter, men gud, mina bicepsmuskler är helt galna. Inte galna som i galet starka, utan galna som i... skumma. Jag testade vinklarna 60, 90 och 120 grader. Helt sjukt vad jag tappat muskler.
Här är iallafall vilka vikter jag tog i de olika graderna:
  • 60 grader: 25 kg
  • 90 grader: 18 kg
  • 120 grader: 15 kg
Att jag inte kunde ta i max (pga skuldrorna som rehabas) spelar såklart roll, men...Herregud, nu då jag tänker efter, det är ju inte alls dåliga resultat! Men kurvan såg väldigt annorlunda ut jämfört med vad den brukar göra, då jag kan altra mest kraft i den minsta vinkeln. Då hävarmen är kort där brukar vridmomentet bli lite mindre. 
 
Själva styrkeprofilen ser annorlunda ut då krafterna, vinklarna och hävarmarna räknas med i resultatet, men det känns inte som att det ger något att gå igenom hela den proceduren här. ;)
 
Har ni lagt upp en styrkeprofil någon gång?
 
Förresten, en styrkeprofil gör man ofta för att kunna jämföra olika övningars vridmoment med styrkeprofilen, och på så sätt se om övningarna "ger mycket". Låter lite luddigt kanske, bara att fråga om ni undrar något!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0