Hemmagym och styrketräning

Har ni något hemmagym? Och nu menar jag inte hemmagym som i massa maskiner, utan bara någon slags utrustning som gör att ni kan träna ett ordentligt pass hemma.
 
Själv har jag så liten lägenhet att varken masken eller löpband får plats. Visserligen hatar jag att springa och föredrar alltid fria vikter framför maskiner, men det är ju en annan femma. ;) Dock har jag ett par redskap som jag inte vill vara utan, och som gör att jag kan köra en ordentlig genomkörare utan problem, på den lilla ytan jag har.
 
Några prylar som jag skulle rekomendera alla att ha hemma, och som dessutom är rätt billiga, är:
  • Balansboll
  • Gummiband
  • Hantlar
  • Matta
  • Hopprep
Dessa är undanstoppade i garderoben då de inte används. Det enda som tar upp lite plats är dens tora bollen, men även den rymms fint i städskrubben. :) Med dessa få redskap så kan jag köra ungefär hela kroppen. Särskilt gummiband är ju ett fantastiskt redskap som vi själva kan reglera motståndet på. Det går att köra nästan alla muskler på hela kroppen med lite fantasi och vi kan själva välja vinklar. Olika vinklar tar ju olika på musklerna, vilket kan vara svårt att styra i en maskin. 
 
Man kan aldrig köra riktigt tung max eller hypertrofiträning med dessa redskap (möjligen hypertrofi på vissa muskelgrupper), men man kan hålla musklerna i trim och bygga funktionella och starka muskler. Vill vi maxa så bör vi använda maskiner, eller allra helst skivstänger om man bemästrar tekniken, och då håller man till på gymmet, där man dessutom kan få hjälp om det behövs. Maxträning är så pass påfrestande och tungt att det kan vara bra att ha andra människor i närheten om man inte är van vid träningen. Och man bör alltid ta hjälp om man inte vet eller förstår, istället för att försöka laborera själv.
 
Nåja, vill man ha så starka och bra muskler som möjligt bör man lägga upp säsongen på följande vis:
  • Hypertrofi
  • Maxstyrke
  • Power
Alla delar är enormt viktiga att få med. Hypertrofi för att få stora muskler (styrkan är i regel alltid beroende av storlek på musklerna), maxstyrke för att få dessa stora muskler riktigt starka, och power för att få explosivitet i musklerna. Om vi inte tränar power blir musklerna långsamma och tunga. Otympliga. Och alla vill väl känna sig snabba och smidiga?
 
Kort och gått kan man säga att hypertrofi tränas i kanske 4-8 rep, max i 1-3 rep och power i belastning under tid. Hur många rep man gör beror helt på vilken övning. En bra powerövning kan vara frivändningar eller diverse hopp. 
 
 
Haha, nåja, tillbaka till huvudämnet. Hemmagym!
 
Med dessa redskap kan jag träna balans, stabilitet, funktionell styrke, flås, mjölksyreträning, muskelkondition, kondition, kordination, avslappning med mera. Det är alltså ett flertal mycket viktiga delar i vår vardagliga träning som vi kan täcka med bara några redskap. Jag gillart! Då behöver man inte så himla mycket, utan det ryms i garderoben.
 
Föresten tycker jag att träning med sin egna kroppsvikt är underskattad. Säg tillexempel att du gör en övning med hantlar som är jämförbar med armhävningar. Säg att du använder 6 kg hantlar. Hade du gjort armhävningar och använt kroppsvikten kanske du belastar med 40 kg. Så det behöver inte alltid vara lättare att använda kroppen. Jag är expert att plåga mina adepter med riktigt tunga styrkeövningen där vi använder kroppsvikten, och jag anser att funktionalitet är suuuuperviktigt. VI vill ju ha muskler vi kan använda till max, inte bara muskler som är snygga. 
 
Nästa reskap till hemma gymmet kommer vara en kettle bell. Eller en rockring. ;) Har inte bestämt mig än, båda verkar askul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0