Veckans mat + tips

Nå, förra veckans matschema gick väl inte asbra, haha. Det blev mycket middagar hos vänner etc, men denna vecka ska jag göra ordentligt med matlådor så att det inte blir några problem eller ursäkter. :) Maten denna vecka blir liiite pressad då jag inte kommer att handla något förrän tisdag nästa vecka, alltså den 25e då pengarna kommer. Så det blir lite "jag tager vad jag haver". Då kylskåpet ekar TOMT blir maten rätt enformig. Just därför är det så himla bra att jag gör ett matschema. Om jag följer detta VET jag att maten räcker liksom. :)
 
Måndag:
 
Frukost: lågkaloriyoghurt och special K, kaffe och äpple, ett glas proviva
Lunch: Schnitzel med blomkålspuré
Middag: Lax med pestotäcke och stekt kål
 
Tisdag:
Frukost: Gröt med äppelmos, kaffe, ett glas proviva
Lunch: Lax med pestotäcke och stekt kål
Middag: Rårakor med lingonsylt
 
Onsdag:
Frukost: Lågkaloriyoghurt med special K, vätskedrivande te, ett glas proviva
Lunch: Rårakor med lingonsylt
Middag: Schnitzel med couscous
 
Torsdag:
Frukost: Varma koppen + knäckebröd med smör, äpple, ett glas proviva
Lunch: Omelette
Middag: Palt
 
Fredag:
Frukost: Yoghurt, special K, ett glas proviva
Lunch: Stekt palt med lingonsylt
Middag: Rårakor
 
Lördag:
Frukost: Yoghurt, müsli, vätskedrivande te, ett glas proviva
Lunch: Stekt palt med lingonsylt
Middag: Ostgratinerad lax i ugn med stekt kål
 
Söndag:
Frukost: Gröt med kanel och äpple
Lunch: Stekt palt med lingonsylt
Middag: Ostgratinerad lax i ugn med stekt kål
 
Måndag:
Frukost: Gröt med kanel och äppelbitar, kaffe
Lunch: Schnitzel med bulgur
Middag: Hamburgare med stekt kål och pesto
 
DEN HÄR gröten ska jag göra nästa vecka. Wow, den ska tydligen bli asgod, och jag som käkat lite rawfood innan är ju absolut intresserad av att man inte hettar upp gröten. Det är dessutom min kompis absolut favoritfrukost. Pröva den!
 
Vanlig gröt kan man pimpa till ordentligt genom att tärna äppelbitar, steka mjuka i kanel, och blanda i. Så sjukt gott, och inget tillsatt socker. :) Kanel är ju fantastiskt, am I right?
 
Nå, all denna mat kan jag pussla ihop från mitt rätt tomma kylskåp och mitt lilla frysfack. Helt okej ändå, och en jäkla utmaning. ;) Till mellanmål ska jag pröva någon egengjord bar (recept kommer så fort jag hittat ett bra!!), kanelstekta äpplen, knäckebröd, kokt ägg och varma koppen. Lite enformigt, ja, men det fungerar. Det viktigaste är ändå att jag får i mig tre ordentliga mål, och det får jag ju enligt denna planering. :)
 
Jag tänker mig att temat för nästa vecka kommer vara smoothies! Särskilt till frukost då jag har svårt att trycka i mig något ätbart. Dessutom vill jag pröva den nya grejen med att ha i lite jordnötssmör i smoothin' för att få i sig lite av det nyttiga fetterna som kroppen behöver. Då kommer jag självklart göra eget jordnötssmör, vilket går lätt att göra i en mixer. Bara i med lite jordnötter, och en skvätt olja tills konsistensen blir bra. Tänk er en god smoothie på banan och jordnötssmör och lättmjölk. Så gott. 
 
Kombinationen banan och jordnötssmör är ju fantastisk. Det får mig att tänka på världens lättaste hemgjorda glass. Jag brukar göra den här då jag blir sugen på något sött, men vill hålla mig till dieten. 
 
Du behöver:
Banan
Jordnötssmör
 
Gör såhär:
Slanta bananen och frys in i en fryspåse. Bananen kan förvaras i frysen hur länge som helst. Då du blir sugen på glass är det bara att ta ut påsen med slantade bananer, låt tina en kort stund, så de går att mixa. De ska alltså fortfarande vara frysta, bara inte stenhårda. Har man en bra mixer kan man köra i allafall, jag brukar använda en stavmixer och tycker konsistensen blir bäst då de är nyss tagna ur frysen. Iallafall, mixa bananen slät, den kommer då få samma konsistens som mjukglass. Rör i lite hemmagjort jordnötssmör och ät direkt. Det är så fantastiskt gott, alla som har provat det älskar det. Och mycket nyttigare än vanlig glass. :) 
 
Det går naturligtvis att smaksätta hur man vill, jordnötssmör är bara ett förslag. :)
 
Anyways, tillbaka till smoothies.. ;) Tänk er en uppfriskande smoothie gjord på en skvätt apelsinjuice och frysta hallon. Hur gott som helst! Eller lågkalori vaniljyoghurt, frysta blåbär och en skvätt agavesirap. Kan göras i vilken konsistens som helst, antingen drickbar eller sorbetkonsistens som man äter med sked. 
 
Nu får ni ha en sjuuukt bra söndag, det kommer upp fina recept etc här idag. :) Kramar!
 
PS. Alltså festen i fredags var sjukt sjukt bra. Har fortfarande träningsvärk av allt dansande, haha. Låten som spelades mest vad gangnam style av PSY. Naturligtvis gjordes dansen varje gång. Precis som det ska vara. Hehe. Hela lördagens spelades låten i mitt huvud.
http://www.youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0
 
Lördagen bestod av en bakisdag i min kompis soffa, med film och skitmat. 
 
PS 2. Jävla långt inlägg det här. Ehehe..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0