Dagens utmaning, armar!

Godmorgon! Här sitter jag, sömnig och nyvaken, och mår lite halvkasst. Känns som jag åt något igår som jag kanske inte riktigt borde ha gjort, haha. Men nåja, ingen större fara på taket, om en timme är jag säkert pigg som fan igen. :) Dagens tecken får gå i lätt och fettsnål mat, så kanske det lägger sig. 
 
Ja, vad sa vi? Armar såklart! Vi har kört mage, rygg och ben, så valet faller sig rätt naturligt, eller hur? Övningen jag hade tänkt att vi ska göra är klassisk och fantastiskt bra, trots det är väldigt många rädda för den och ser den som något oåtkomligt. Det är synd, för den går att variera i oändligheter så att den passar just dig.
 
Jag pratar såklart om ARMHÄVNINGAR. Och 50 stycken på det. Här gäller det att vi verkligen ska utmana oss själva, pressa oss själva. Det är svårt på en övning man väldigt lätt kan göra enklare. Men självklart ska den anpassas efter er nivå.
 
 
 
Dessa skönheter till övningar går alltså till genom att med hjälp av sina armar pressa sin kropp uppåt från golvet, samtidigt som kroppen är spänd, rakt och stabil. Endast tårna och händerna får vid röra marken. För att variera detta så kan man välja genom en rad olika knep.
 
För att göra övningen svårare:
  • Sätt upp fötterna på en höjd
  • Endast ett ben i backen
  • Använd endast en arm
  • Handstående armhävningar
För att göra övningen lättare:
  • Gör armhävningarna på knäna istället för på tårna
  • Gör övningen med armarna på en höjd, exempelvis en back, låda, stol, säng. Ju högre höjd desto lättare blir övningen
  • Gör armhävningarna mot en vägg och backa med fötterna tills du får det motstånd du vill ha
Det är alltså en superövning för individer på olika nivåer, och en lätt övning att mäta muskelstyrka för motionärer. Du mäter lätt hur många du kan göra, och på vilken svårighetsgrad. Jag är alltså helt övertygad om att alla kommer få ut något bra av denna utmaning. :)
 
Trots att det är en övning som går att anpassa vill jag att alla utmanar sig. Att göra 10 reps ska vara TUNGT. Det ska vara fetjobbigt. Klarar du av 50 rep utan problem så har du valt en alldeles för lätt svårighetsgrad. 
 
Tips:
  • Pressa naveln mot ryggraden för ett stöd i bålen och en rak naturlig rygg. Svanka inte!
  • Håll koll på armarnas bredd och armbågarnas vinkel, det är olika jobbigt beroende på hur dessa är placerade.
  • Starka skuldror och nacke, ni får absolut inte hänga på axlarna
  • Dippa inte fram/ner huvudet i lägsta position, utan håll en rak ryggrad hela vägen.
  • Spänn rumpa och lår för en fin rak form, och lite extra aktivering
  • Gör du breda armhävningar, passa på att aktivera bröstmusklerna lite. ;)
 
Frågor? Själv ska jag köra vanliga klassiska på tårna. För några år sedan körde jag uteslutande med fötterna uppe på bordet, men jag tror inte det är särskillt aktuellt i dagsläget. Med min skadade axel alltså, host host. ;) Nej, men det kommer bli tungt. Jag kommer inte kunna göra särskilt många i ett svep, MEN kom ihåg att det räknas även om du kör 1 armhävning 50 ggr under dagen! (Fast 10 i rad ska jag nog klara iallafall. Vi får se!)
 
Ha en superbra söndag! I will. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0