Dagens utmaning, fokus på ben!

Ja, de senaste dagarna har vi köttat mage och rygg. Nu kommer vi till dag tre, och fokus kommer ligga på ben! För att få en övning som täcker stora muskelgrupper och som är lätt att göra har jag valt klassiska benböj. Hur djupt ni väljer att gå är helt upp till er! Har ni problem med knäna kanske denna övning inte är optimal, utan då utmanar jag istället till vadhävningar i en trappa, på en stol, en låda eller liknande!
 
Men kan ni göra benböj, gör benböj. Man får assnygga ben och en killerrumpa om man kör denna övning i kombination med korrekta utfallssteg regelbundet. :) Dessutom är den ganska kul och har en tendens att alstra härlig träningsvärk. 
 
Några riktlinjer:
  • Vik aldrig aldrig ALDRIG in knäna mot varandra då nig kör benböj. Aldrig. 
  • Låt alltid knäna gå ut öcer och i samma riktning som fötterna. 
  • Ha fötterna lätt utåtvinklade. Men bara lätt, inte kalle anka. 
  • Ha hälarna i backen hela tiden.
  • Försök att knäna inte ska passera längre fram än fötterna. 
  • Rak rygg med naturlig svank. Du ska INTE böja ryggen. Däremot kan du ha en vinkel i höftled, så länge själva ryggraden är rak. 
  • Tänk att det ska kännas som om ni sätter er ner på en stol
 
 
 
 
 
 
SÅ vad säger vi? Vi gör 100 stycken va, utspridda hur ni vill under dagen? Låter superbra! Redovisning ikväll, häng med och utmana er själva nu! :D För vaje person av er som är med och klarar utmaningen gör jag 10 extra benböj!
 
Edit: Jag har redan gjort 50 stycken Hur många har du gjort?

Kommentarer
Postat av: Kattis

Fyrtio stycken gjorda.. vilken tur att jag började tidigt idag och inte väntade tills det är en timme kvar av dagen (som jag gjorde igår haha) för satan vad jobbigt det var - nu tar jag paus haha :P

Svar: Haha! Jag förstår dig. ;) Men har du redan 40 gjorda så fixar du absolut 100! Heja heja! :D
Emma Löfgren

2013-02-09 @ 13:43:51
URL: http://tjockiskattis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0