Försöker hitta lugnet

Äntligen hemma efter en superintensiv dag. Det blev så stressigt i morse att jag inte hann slänga upp dagens utmaning. Därför kör vi en kombinerad dagens och morgondagens utmaning, den kommer upp om några minuter. Kul!!
 
Dagen har varit fylld av föreläsningar. Fokus har legat på metabolism (enkelt förklarat tyyyyp ämnesomsättning i kroppen). Det har varit på hög nivå och jag känner mig nästan snurrig efter fem timmars intensvit lyssnande. ;) Det är ATP hit, ADP dit, NADH+H, kolhydrater, proteiner, fetter, kcal, pyruvat, glykolysen, glukoneogenes, citronsyracykeln, andningskedjan, syror och baser, acetyl CoA, oxalacetat, laktat med mera. Och detta var alltså endast baskunskapen som vi stod på innan föreläsningen började, för att sedan djupdyka i kroppens härligt komplexa energisystem! Det intressantaste under dagen var nog diskussionerna krin dieter med ett lågt kolhydratsintag, nackdel med dem och varför de fungerar. Spännande!
 
Efter denna informationsladdningen hade vi info om kommande magisterår. Så många beslut som ska fattas, och jag har inte riktigt koll på något. Så fort en tanke börjar ta form, ändrar jag mig. ;)
 
Som ni hör går hjärnan på högvarv. Och vet ni vad det värsta är? I och med att det blev så stressigt i morse har jag typ levt på en macka till lunch fram till nu. Vi snackar ingen frukost, inget mellanmål, endast vatten att dricka. Fy, inte konstigt att jag är slut i huvudet! Bannade mig själv flera gånger att jag inte gjort matlådor färdiga. Skärpning. Så hemskt dåligt att äta för lite och oregelbundet. Min kropp funkar inte som den ska då. Så just nu pressar jag några härliga skivor bröd i väntan på energi att diska, så jag kan laga riktigt god mat! :)

Kommentarer
Postat av: alexandra

vad intressant saker du läser, kan du inte berätta lite vad nackdelarna är med dieter med lågt intag av kolhydrtare:)

Svar: Visst! Sitter och skriver lite just nu, så kan lägga in ett stycke om det. Hojta till om det är för svårt att förstå, eller på en för grundläggande nivå. :) Eller om du undrar något annat!
Emma Löfgren

2013-02-19 @ 21:26:58
URL: http://mlbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0