Basvaror i kylskåpet/skafferiet

Hej hej igen! Jag sitter och filurar på detta med basvaror. Jag har nog inte riktigt samma basvaror som många andra människor. Det är något jag insett på senaste tiden, haha. Men jag blev lite intresserad av vad folk har för basvaror hemma?
 
I skafferiet har jag alltid torrvaror som jag kan överleva på en månad eller så, om det skulle krisa. 
- Mjöl
- Gryn
- Krossade tomater
- Svamp
- Konserver
- Kaffe
- Ägg
- Kolhydrater ex. mathavre, råris eller couscous
- Frön/nötter till bakning
- Buljong
- Bönor
 
Min frys är så liten att jag bara får plats med minimalt. Det är ett litet litet frysfack.
- Fisk, ex. lax
- Protein, ex. kyckling
- Lättlagat, ex. en lasagne
- Bär
 
I kylskåpet försöker jag mest ha varor som håller länge, förutom det klassiska.
- Mjölk
- Soja
- Ost (gärna två sorter. Eller tre, ex. hårdost, fetaost och en färskost)
- Pesto
- Senap
- Sambal
- Milda
- Lättlagat som håller länge, ex. palt
- Tomatpuré
 
Övrigt som jag alltid försöker ha hemma är diverse från växtriket.
- Vitkål
- Gul lök
- Vitlök
- Gurka eller tomat
- Sallad
 
Det som jag måste handla varje vecka är mjölk, ägg (beroende på storlek på förpackning), protein (ex. fisk eller kött), tomat/gurka och sallad. Resten håller rätt länge och jag kan handla det månadsvis. Ex. soja, senap, sambal, och skafferivaror håller jättelänge, och jag behöver inte handla det varje månad ens. 
 
Följer jag min matplan så brukar jag äta för ca 250 i veckan. Oftar blir det faktiskt mat kvar. Det känns skönt och tryggt att ha mat som håller och räcker hemma, samt att kunna spara pengar på ett relativt billigt matkonto, utan att för den skullen behöva äta dålig mat.
 
Typiska rätter jag brukar laga är:
- Varm marinerad kålsallad med gurka och tomat
- Kålpudding
- Fläskkotlett i ugn med svamp, lök och sky
- Lax i ugn med en skiva ost på
- Löksoppa
- Tomatsoppa
- Färskostfyllda kycklingfiléer
- Marinerade kycklingklubbor
- Omelette
- Palt
 
Stora satser medför många matlådor.
 
Då jag har så liten frys måste jag satsa på bra och användbara skafferivaror. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0