Jordärtskockssoppa

Ja, denna goda soppa som jag nämnt lite överallt på senaste tiden. Tänkte slänga upp mitt recept om någon är sugen på att pröva :) Två olika alternativ. Det sista alternativet är lite godare, lite lyxigare, men alternativ ett är finfint som ett vardagsalternativ.
 
Du behöver:
Jordärtskockor
Potatis
Grönsaksbuljong
Sambal oelek
Milda 4%
Eventuella kryddor
 
Alternativt:
Jordärtskockor
Grönsaksbuljong
Vispgrädde
Sherry
 
Gör såhär: Koka upp jordärtskockorna, som är skurna i mindre bitar, i grönsaksbuljong (för alternativ ett, släng i ett par potatisar också för att dryga ut). Då skockorna är mjuka, mixa dem med en stavmixer till en slät soppa. I med lagom mängd grädde och lite sherry! Klart! För alternativ ett smaksätter du med lite milda och lite sambal istället. Och eventuella kryddor du tycker fattas.
 
Jag lagar ungefär aldrig mat efter recept, så mina recept har aldrig måttangivelser heller. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0